mandag 18. juni 2012

Granskuddsirup

Kjempeenkelt, kjempekjekt å lage og veldig smakfullt synes jeg. 


Kanskje smaker det ekstra godt når jeg har plukket granskuddene selv, og når granen vokser på et nydelig sted på Høg-Jæren, der eksosen fra bilene ikke så lett får ødelegge. 



Om det ikke har noe å si så lenge granskuddene blir kokt så lenge, så er jo FØLELSEN av det rene og naturlige vel så viktig.



Granskuddene må plukkes når de er saftige og små, og ikke spriker med nålene sine. Mange granskudd har kommet for langt nå, iallefall her i Stavangerområdet, men noen er fremdeles lysegrønne og saftige. Jeg leste et sted at de må høstes "før solen snur", men jeg vet ikke hvor i landet det gjaldt...
Dukker det opp noen fine, lysegrønne, saftige granskudd på din vei, er det bare til å plukke. 



Fyll gryta med dem, dekk med vann og la det koke under lokk i 30 min. Sil så av saften og kok inn med sukker: 3 deler vann og 2 deler sukker. Det er vanskelig å bedømme når blandingen har nådd sirupkonsistens fordi det uansett er flytende når det er så varmt. Sjekk heller fargen, og ta gryta bort mens blandingen fremdeles er rosa i fargen. Jeg lot det småkoke uten lokk i nærmere to timer, og dagen etter var konsistensen perfekt.

Brukes til så mangt, så som søtning i te, til ost og kjeks og til viltretter. Favoritten min så langt er å bruke den som topping på fruktsalat med vaniljekesam. 







 Ps. Nå har Instagram tatt meg, og derfor har bloggingen helt blitt "glemt". Jeg har heller ikke fått tittet innom favorittene mine på evigheter, så nå gleder jeg meg til å ta en runde i Blogglandia igjen.
Ha en fin uke!

10 kommentarer:

  1. Dette hørtes spennende ut, nå fikk jeg lyst å prøve.
    Har en del gran rundt oss, men det spørs om jeg rekker å få høstet noe før vi drar til Oslo. Og vi kommer hjemm akkurat når sola snur - hmmm, håper det gjelder kun i Stavangerområdet;)

    Kjekt å se fra deg igjen og,
    god klem og fin uke til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Mulig de ikke har kommet så langt hos dere nei! God tur til Oslo!!

      Slett
  2. Der fikk jeg forklaringen på sirupen din...skjønte ikke helthva det var på Instagram, jeg.
    Så moro å lage slikt selv!! En gang så skal jeg nok koke meg litt sirup jeg også: )

    Sees på Instagram, da! Klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke så rart du ikke skjønte helt det nei :-) Måtte bare dele, for det var godt! Og så kjekt og kunne gi bort også. Snakkes på Instagram:-)

      Slett
  3. Ser helt fantastisk ut!flink!
    Samboeren nikker samtykkende, og prøver seg kanskje:)
    (du vet jo at JEG ikke kan lage mat!)

    SvarSlett
  4. Nei, jeg vet ikke at du ikke kan, men muligens at du ikke helt har interessen ja. Tenker det må prøves av gartneren! Og så skal du snart få smake litt :-))

    SvarSlett
  5. Instagram er jo den store bloggdødaren ;) Eller så er det juni som er den store bloggdødaren, eg er også heilt på pausemodus når det gjeld blogging. Takk og lov for instagram som krever null planlegging og tid :)

    Snakkes, Kissa :)

    Klem Eli

    SvarSlett
  6. Instagram er iallefall bloggdødar for meg. Snakkes plutselig, Eli:-)

    SvarSlett
  7. Dette har jeg aldri hørt om før! Men det så jo utrolig godt ut :)

    Legger meg til som følger hos deg :)

    SvarSlett
  8. Hei! Jeg prøvde å lage granskuddsirup tidlig i juni, og fargen ble perfekt. Men sirupen ble veldig tynn, slett ikke som "vanlig" sirup. Har jeg gjort noe galt eller er det noe jeg kan gjøre for å få den tjukkere nå i etterkant?

    Vennlig hilsen
    Einar

    SvarSlett

Tusen takk til deg som legger igjen en hilsen ☺