lørdag 24. mars 2012

Det er ikke morsomt å spise sin mat...

...når den ligger i pakke og ikke på fat!

Jentene her i gården er nemlig skikkelig matpakkeleie for tiden 
Da mener jeg sånn skive-i-matboks-mat-lei.
Så da er det på tide at jeg også deler litt,
så her kommer opskrift på en sunn, god, crispy frokostblanding
som jentene nå får med seg som skolemat.


1 pose store havregryn
5 dl sammalt hvete
1 dl kli (jeg har brukt hvetekli)
1 dl kokos
1 dl nøtter hakkes 
litt rosiner
1 dl solsikkekjerner

Kok opp 3,5 dl vann, 
2 dl fiken (= en sånn "rund" julepakke) og 
0,5 ts salt
PS. Svisker funker også. 

Denne våte blandingen moses i foodprocessor, og blandes GODT med det tørre. Sørg for at alt er i kontakt med det våte, slik at det binder seg mest mulig.

Hell over i langpannen, og la det stå til tørk i ovnen på 100 grader til det er tørt. Jeg hadde det sikkert liggende i 5-6 timer. Først da ble klumpene crispy.

GOD HELG!

8 kommentarer:

  1. Smart!
    Har også samme "problem" med minstegutten han har aldri vært særlig begeistra for brødmat, så det har blitt ganske kreative matbokser opp igjennom årene! Det smarteste jeg har kjøpt er noen små bokser(Rice)som jeg fyller med rosiner, tørka frukt etc. og har disse sammen med knekkebrød, frukt og grønnsaker i matboksen. Her er matboksene STORE (haha..)
    Ha en STRÅLENDE dag i vår vakre Stavangerby! klem!

    SvarSlett
  2. * og frokostblandinger, om enn ikke hjemmelaget som dine)

    SvarSlett
  3. Takk for responsen, kjære, trofaste "kommentator" :-)
    Ble litt nysgjerrig på de boksene dine. Er det mange små som går i en stor, eller? Det blir liksom litt løssøuppent i matboksen hvis alt skal ligge i en boks. Det hørtes forresten ut som noen skikkelig delikate nistepakker! Tror jeg må prøve på det når de er frokostblandinglei.
    Ha en strålende helg du også! Bare helt nydelig her i byen nå.
    Klem

    SvarSlett
  4. Nei,det er bare mange små. Selges på Kitchn også nå, har jeg sett.De ligger i et nett, og er av merket Rice. Geniale!
    Ligger løst oppi større matbokser. Lette å ta av lokket på også..
    De er geniale til mye annet og!

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskriften, har hatt "ferdig-blandinger" i matboksen men ikke hjemmelaget.
    Fin skål forresten - Rosendahl? Lignet litt på middagsfatene mine.

    Og du - jammen har vi ikke hatt sol i Ålesund i dag også. Og den varmet til og med!
    En utrolig fin dag som ikke vil gjenta seg i morgen, men det er greit vi kan leve noen dager på "i dag";)

    Takk til deg for de gode dryssene du legger igjen på bloggen min,
    jeg setter så utrolig pris på de:)
    God og varm klem til deg i kveld,
    ha ei fortsatt strålende helg:)

    SvarSlett
  6. Hmmm, kult, det skal jeg prøve :D
    Klem

    SvarSlett
  7. Hørtes godt ut! Det skal jeg prøve å lage. Lei av brødskiver i matboks her i huset også. Godt det snart er påske og matboksfri!!!
    wenche

    SvarSlett

Tusen takk til deg som legger igjen en hilsen ☺