tirsdag 21. februar 2012

En samlers dilemma


Hold deg fast, 
men slik har dette rommet sett ut i mer eller mindre fem år. 
Helt siden vi bygget på og kryploftet forsvant og vi måtte stable ting her mens oppussingen foregikk.
Og siden har dette blitt det rommet vi bare hiver inn ting på til vi finner ut at det kan kastes.


Dette er rommet som frk. Dings lengter sånn etter å flytte inn på 
og som mor 
bare 
skal rydde først..
og siden mor er alene hjemme på dagtid i vinterferien
og siden frk. Dings trener hockey fra 8-16
så syns mor det er på tide å ta et tak for frk. Dings.


Joda, på bilde nr. 2 har jeg faktisk allerede tatt et krafttak, tro det eller ei. 
Alt rotet er sortert, 
og om et par timer kommer min mann hjem med tilhenger
og rotet skal få en ny plass å bo.



 MEN...
inntil da må jeg ha bestemt meg for hva jeg bare 
MÅ 
ta vare på, 
og det er ikke lett for en samler.
Hva med de søte (veeeldig søte faktisk!) koffertene som min far helt alene 
kjøpte til jentene mine...



Eller alle gamle forelesningsnotater og oppgaver fra studietia...


og haugen med gardiner, sengetepper og stoffrester som jeg hadde planer om å skape om til noe annet?


Disneyfigurene jeg en gang for vel 12 år siden malte rett på veggen til min eldste datter, 
og som førte til at frk. Tween ikke ville ha nytt rom 
hvis jeg ikke lovet å ta vare på tapeten!

Kanskje det igrunnen er en tanke å henge trollmannen med sovestøvet tilbake over senga hennes, 
for det enkleste i livet for ei på snart 13 er iallefall ikke å sovne om kveldene...


Og hva med alle kosedyrene da?


En haug med løse ark fra gamle ukeblader. 
Skal jeg bare ukritisk hive hele haugen, 
eller bør jeg tråle gjennom etter gamle skatter?



Ikke vet jeg, så derfor spør jeg deg. Jeg er en uhelbredelig samler og rotekopp, og lurer på om det virkelig er slik at minnene sitter i hodet hjertet, 
og at man derfor ikke behøver å samle på dem sånn rent materielt?

Maiken skal IALLEFALL ikke kastes!
Maiken som egentlig hadde lange fletter
men fikk de klippet av
da min mor sa at babyer ikke har langt hår
og at det 
helt sikkert 
kommer til å vokse ut igjen...


Maiken har jo vokst med meg, og fikk i det minste hull i ørene da det viste seg at håret ikke vokste ut likevel...

PS. Maiken i forgrunnen.
Rart nok så ble jeg mer nøye med å passe på at dukkene (barnas dukker altså!)
hadde klær og ikke frøs
etter at jeg fikk egne barn

PS. Jeg føler meg ganske alene om dette blant alle mine ryddige venninner 
som klager over deres rotete menn!
Men jeg tror det er håp for slike som meg også, 
for jeg har blitt mye flinkere til å holde orden rundt meg 
sånn i det daglige iallefall. 
Det klarte jeg ikke da jeg var 10!

Hvordan er det med deg? 
Er du flink til å kaste?
Hvilke ting er det tilfelle verdt å ta vare på, mon tro?



















14 kommentarer:

  1. Lykke til med ryddingen og kos deg i ferien! Blir nok et fantastisk rom til minien tenker jeg! Tror jeg og kunne tatt en uke på hockeyskole om jeg fikk nytt rom... :-)
    wenche

    SvarSlett
  2. Her i huset har enkelte et motto (ikke meg): fersk søppel er også søppel. Om vi hadde levd opp til det hadde det vært supert. Nå er det litt vanskelig og dagene er så fulle med alt mulig spennende og hverdagslig. Å skulle ha tid til å rydde et roterom i tillegg er litt mye forlangt. Sånt gjøres gjerne når vi har kniven på strupen og må.

    SvarSlett
  3. Det er både vanskelig og herlig å kaste!
    Enkelte saker strever jeg veldig med å kaste..f.eks gamle leker, kosebamser, barneklær..Og så klarer jeg nesten ikke kaste noe som ungene har laget.. Du må ikke kaste de rosa koffertene! Lagre saker i dem heller.. Og haha,jeg har også mengdevis med notater og permer og bøker fra studietiden..Hva skal jeg nå med det da?

    (Vi er jo utlærte,haha)

    Blir flott når du er ferdig!
    Er dette et større rom enn det Frk.Dings har nå?

    Fin tirsdag til deg:) Nå skal du slå meg i WF!

    SvarSlett
  4. Ja, både kjekt og vanskelig. Koffertene fikk bli. En svær tilhenger til Forus, og vips oppi digre containere. Noe fikk plass i byttebua også. Litt vemodig...:-)

    Rommet til frk Dings blir dobbelt så stort: fra ca 4 til ca 8 kvm.

    Ang WF: har ein fornemmelse av at du kan kikke ned i bokstavposen og trekke det du vil ha lizzm:-/. Men sånn ellers: du må ikkje "gjors på" og la meg vinne.

    SvarSlett
  5. Syns egentlig ikke noe av dette burde kastes :)

    SvarSlett
  6. Jeg er ikke så flink til å kaste etterhvert, jeg bærer alt opp på loftet "sånn i tilfelle". Men innimellom tar jeg et tak i kasser og sekker på loftet og da er jeg nådeløs og kaster ukritisk.
    Jeg har angret et par ganger når jeg har tenkt over hva som egentlig gikk på dynga... Men - men...
    Denne uka sorterer og rydder jeg i klær. Det havner nok på loftet først, men en vakker dag skal de få komme ut av huset de også:D

    Lykke til med prosjektet, tenker det er ei som gleder seg til å få tatt over rommet;-)
    PS: kofferten må du ikke kaste!


    God klem kjære du,
    Hanne:)

    SvarSlett
  7. Jeg er altfor flink til å kaste. Noen ganger ønsker jeg at jeg ikke sendte bort de og de duppedingsene for de hadde vært gøyale å brukt i dag. Masse lykke til med sorteringen og opprydningen :)

    Ja, de barna mine er kreative og livlige og får mye å fortelle og le av når de blir eldre. Hoho :) Gleder meg til de blir et par år eldre, da er vi kanskje over den verste perioden :)

    Ønsker deg en fin kveld. Nå skal jeg lese litt rundt i blogger, og så skal jeg finne frem boka mi og kose meg litt med den!
    Klem Tonje

    SvarSlett
  8. Hei! Å kaste er vanskelig!! Men når man er igang så skjer det liksom noe..:) da vi flytta hit MÅTTE vi jo kvitte oss med mye, og det ble faktisk to fulle containere og tre tilhengerlass!!! Utrolig at det går an;) og da vi kom hit ble det en ny kasterunde med ting vi ikke fikk plass til! Nå skal vi etterisolere loftet, så nå blir det nok en ny runde.. Men jeg er som deg, tar vare på ting som har affeksjonsverdi og som kanskje ungene våre vil sette pris på etter oss.
    Jeg har jo gløtta inn i dette rommet ditt, og syne jo egentlig at det er litt fascinerende med slike ansamlinger av levd liv; men tenker det er ei som blir glad når rommet står ferdig:)))

    Klem fra Astri

    SvarSlett
  9. Hei! Og tusen takk for den koseligste kommentaren hos meg! Den varmer!

    Dette innlegget var utrolig herlig! Kan minne litt om hvordan det er bak skyvedørene på det ene rommet vårt. Egentlig er jeg veldig glad i orden og system - og planen er å få det i den nye heimen. Men en kan ikke kaste alt for det! For meg blir nok løsningen å sortere i esker. Men gamle studienotater har jeg innsett at jeg aldri kommer til å ofre et glimt på igjen, så det er kastet.

    Maiken og de fine maleriene dine må iallefall få leve videre!

    SvarSlett
  10. Wow, du er en ekte samler som meg du:) Og da kan jeg faktisk ikke hjelpe deg vettu:) Jeg klippet også av Rikkedukka mi alt håret, trodde det skulle vokse ut igjen....men;)

    Klem fra Trine:)

    SvarSlett
  11. Syns heller ikke at noe av dette skal hives :-)
    sistaH

    SvarSlett
  12. Me har nett rydda i kjellerbodene våre, planen er at det skal bli bad av dei. Fekk fyllt opp ein container og naboen var heilt imponert, jaja, der fekk dåke fyllt opp ein container igjen sa han. Jepp! Me er slike skippertaks rydderar. Men me kan rett og slett ikkje samla på alt, me har ikkje plass til det.

    Dei fine disney figurane kunne du jo ramma inn og hatt på bildelist inne på nyerommet til Frk. Dings?

    Klem Eli

    SvarSlett
    Svar
    1. Skippertaksryddere vi og! Og takk for smart tips! :-)

      Slett

Tusen takk til deg som legger igjen en hilsen ☺