lørdag 5. februar 2011

Når ordenssansen ikke kommer av seg selv

Når ordenssansen ikke er medfødt og behovet for orden likevel er presserende, er det greit å kunne lese seg til gode tips. Å lese blogger er en glimrende måte i dette henseende, men også boka "Ditt ryddige jeg" har vært til stor inspirasjon. Når en er en samler og et rotehode, men samtidig foretrekker at ting har et system og en tydelig struktur, er orden en dyd av nødvendighet. Det viktigste boka har lært meg, er at alle ting må ha sin faste plass. En selvfølge for deg, men ikke for meg. Det er fremdeles langt igjen til at jeg kan kalles et ordensmenneske, men jeg er på vei. Nye rom har blitt oppusset og innredet på ny, for å få bedre systemer, og vaskerommet er blitt et rom som endelig fungerer slik jeg vil ha det. Synd jeg ikke har før-bilder av det! Jeg hadde f.eks. ikke benk på vaskerommet, så da ble alle rene klær kastet ut i kjellerstua for bretting, noe som medførte at kjellerstua egentlig aldri ble brukende. Det ble heller ikke mindre kjedelig med klesvask ved å trø inn i et komplett kaos!




En liten dings fra "Saape" som får henge på vaskemaskinen. Her skal jeg liksom legge lommerusk som penger, hårstrikker osv, men jeg aner ikke hvorfor det faktisk ligger en badmintonball, en hurtigkopling, en tannkost og en blyant der... :-)
Elsker lyden av vaskemaskinen som snurrer og durer i vei. 

Stativ over vasken til dryppvått tøy

Jeg nærmer meg en løsning på strømpeproblematikken: stort sett like sokker til hele familien. Her henger en haug med Ulvangstrømper som jammen er gode og varme, men gu så stygge etter første vask! - og det på ullprogram!

Jeg er altså ikke helt i mål, så her er kurven for strømper, ragger og vanter som savner sin makker.

Savner av og til en større kurv til tøy som  kommer ut av tørketrommelen, og som ikke blir brettet med det samme, men fordelen er at jeg ikke må vente for lenge med brettingen.

Strømper blir sortert for seg selv (bak de hvite dunkene). Gammelt bilde - før strømperevolusjonen :-)
Jeg er dessuten kjempefornøyd med epoxy på gulvet. Slipper lodotter og annet rusk i fugene. Misliker igrunnen fuger!

Så mange flere vaskeremedier trenger en igrunnen ikke når en bruker Enjo :-)

Når jeg først er inne på vaskerommet, fortjener igrunnen resten også å få bli med.  Ekstra kjøleskap og fryseskap er alltid praktisk, samt overskaper som rommer blomsterurner og store uhamslige Tupperwareprodukter.

Takket være Ikeas tegneprogram og Ikea kjøkkeninnredning, ble utnyttelsen av de tilgjengelige 5 kvadratmetrene optimal synes vi. Her har vi plass til sengtøy og duker, og et eget skap til tørrvarer.



12 kommentarer:

  1. Alt du kommer på!!!...blir imponert...dings til lommerusk var genialt !! :-))) Ellers så vasker jeg mine ullvang strømper som er helt like dine på vanlig 40 graders program og de er like fine, syns eg!!...løye. Kule blogg :-)

    SvarSlett
  2. Jeg er skikkelig imponert av systemet ditt - og lommeruskboksen var jo en super ide! Den Durance-tingen, er det skyllemiddel?

    Vi har like radioer på vaskerommet, jeg liker så godt å høre på den når jeg jobber.

    Kan anbefale deg denne linken siden du liker å lese om orden og system - http://www.flylady.net/pages/TableOfContents.asp

    Skulle gjerne ha bladd i boken din.....hvis du låner bort?

    Fortsatt god søndag, klemklem :-)

    SvarSlett
  3. Ååååå! Har ørten klesvasker i dag, så jeg kan verken se gulvet eller benken på vaskerommet nå.... Det er straffen for å ikke orke å vaske klære på noen dager. Har kommet fram til at ungene (+ faren) i løpet av uken bruker over 15 håndklær til trening....Grrrrrr. E det rart at hu mor ikkje trene? Komme jo aldri ut av vaskerommet!

    SvarSlett
  4. Glemte "Hilsen Wenche"

    SvarSlett
  5. Unnemor: heldiggen du som ikke behøver sånne systemer, for det ligger jo bare i blodet ditt! Ja, den Durance-tingen er skyllemiddel, som kun brukes til utvalgte klær :-) Boken er hos min søster nå, men du kan få den etterpå. Takk for link! Skal sjekke den ut nå. God søndagskveld- og natt til deg, klemklem :-)

    Wenche: trenger du å vaske håndklærne etter hver trening da? Her henges de til tørk etter trening, og så får de komme til vask etter en stund...:-)

    SvarSlett
  6. Først nå fant jeg ut at du hadde blogg!?!?:)Måtte inn på nib sin utfordring for å oppdage det:) Så flink du er! Selv har jeg tatt meg en bloggepause- får heller følge med på din istedet:)
    Klem

    SvarSlett
  7. Hehe, fru Trippel. Syntes det var forferdelig skummelt da jeg linket til siden min på nib sin utfordring. Det skumle er at jeg plutselig har 50 treff på innlegget mitt i dag!!! Jaja, det e jo litt løye og dette her :-)

    SvarSlett
  8. Hei, så ryddig og smart du har det! Har ikke hørt om Enjo før, så gikk inn på siden deres. Litt dyrt, kanskje, men sikkert god kvalitet. Får se det an litt...
    Ha en fortsatt fin uke!!!

    SvarSlett
  9. Hei RoseSommer. Får visst ikke svart deg på annen måte enn her. Enjo er kanskje litt dyrt, men varer leeenge. Dessuten behøver du ikke bruke penger på vaskemidler. Vurder å få en konsulent hjem til deg for homeparty, så får du masse nyttig informasjon. Ha en fortsatt fin uke du også :-)

    SvarSlett
  10. Disse superordenryddegreiene må ver arveligt! Ikkje?? Hmmm.

    SvarSlett
  11. Eg tror det ligge i genene, men blitt for dårlig stimulert, hihi :-))

    SvarSlett
  12. Imponerende system:) Tror ikke jeg skal legge ut noe bilde fra mitt vaskerom.. men innimellem er det veldig fint der altså;) Skal bli flinkere til å stikke innom her, vært litt travelt i det siste!
    Klem fra Astri

    SvarSlett

Tusen takk til deg som legger igjen en hilsen ☺